Home » Blog » Lichaamsgerichte therapie » Bewust ademhalen met deze eenvoudige ademhalingsoefening

Bewust ademhalen met deze eenvoudige ademhalingsoefening

door | 10 nov, 2020 | Innerlijke kracht, Lichaamsgerichte therapie, Meer gaan voelen, Verbinding met jezelf herstellen, Vertragen

Bewust ademhalen kan veel voor je betekenen als je meer ontspanning, energie, kracht en verbinding wilt voelen. In deze blog deel ik een eenvoudige en effectieve ademhalingsoefening met je. 

Gewoonlijk ademen we automatisch zonder daarbij na te denken. Zodra je aandacht aan je ademhaling gaat besteden, gebeurt er iets moois: je maakt contact met jezelf in het moment.

Doe het maar eens om waar te nemen hoe je nu ademt: volg je ademhaling zonder er iets aan te veranderen. Tel eens 10 ademhalingen.

En hoe was dat? Merk je dat je al meer voelt? Of was je juist afgeleid?

 

Oppervlakkig ademen

Vaak ademen we nog vrij oppervlakkig. En zeker als we meer spanning ervaren heeft dat direct effect op onze ademhaling.
Ga maar eens na, als je schrikt wat doe je dan met je adem? Precies, die gaat hoog in de borst. Dat gebeurt ook vaak als we langere tijd spanning ervaren. De ademhaling is dan oppervlakkiger en hoog in de borst.

“Breathe in deeply to bring your mind home to your body.”
Thich Nhat Hanh

Buikademhaling

Het kan helpen meer naar de buik te ademhalen. Een buikademhaling helpt vaak om dieper door te ademen en te kalmeren. Leg hierbij je hand ter ondersteuning op je buik terwijl je ademt.

 

Eenvoudige ademhalingsoefening

– Adem 4 tellen in door je neus;
– Adem vervolgens 6 tellen uit door je neus of mond.

Zo eenvoudig is het. Je ademt langer uit dan je inademt. Proberen? Ga eens rustig zitten of liggen met een hand op je buik en neem een paar minuten de tijd om bewust te ademen. Het kan helpen om een timer op je telefoon te zetten.

 

 

Voordelen van deze manier van bewust ademhalen:

– Je kalmeert je lichaam en geest hiermee, je zenuwstelsel komt tot rust;
– Spanning en stress verminderen op een natuurlijke manier;
– Het lichaam ontspant en je komt meer in verbinding met jezelf;
– Het verbetert de concentratie;

Bewust ademhalen heeft heel veel voordelen voor je gezondheid en je bewustzijn. Veel meer dan ik hier in dit korte blogbericht kan vertellen.

Daarover meer in de lichaamsgerichte therapie in Groningen en de trainingen die ik bied.

Ik ben benieuwd wat jouw ervaring is, wil je dat met mij delen?

Als je meer wilt weten, stuur me even een berichtje via de website of op info@hansronda.nl.

Warme groet,
Hans Vadi Ronda

 

Over mij

In mijn persoonlijke en professionele ontwikkeling heb ik ervaren wat de kracht van lichaamsgericht werken is. Hiermee ondersteun ik jou de verbinding met jezelf te herstellen en te houden.

Gerelateerde artikelen

Dankbaar sluit ik het jaar af

Dankbaar sluit ik het jaar af

Dankbaar sluit ik het jaar af. Dankbaar voor de cliënten die bij mij komen en hun vertrouwen. Dat ik getuige mag zijn van de moedige stappen die zij zetten. Hoe ieder op een eigen manier leert te surfen op de golven van het leven.

Lees meer
Vertragen om dichter bij jezelf te komen

Vertragen om dichter bij jezelf te komen

Als spanning stijgt hebben we vaak de neiging om onszelf te verdoven, af te leiden of juist harder te gaan werken. Het geeft spanning en brengt je steeds verder weg van jezelf. Vertragen helpt je om bewust te worden van wat er in je leeft. Het creëert een ruimte in jezelf, tussen wat er gebeurt en hoe jij reageert.

Lees meer
Meer verbinding met jezelf door de kracht van vertragen

Meer verbinding met jezelf door de kracht van vertragen

Het is super eenvoudig om te vertragen. En dat maakt het voor veel mensen niet makkelijk. Omdat het niet iets is dat je kunt doen, lijkt het ingewikkeld. Het is een kwestie van een stapje minder, een versnelling lager terugschakelen. Je kunt er ieder moment mee beginnen. Doe je mee?

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin